- ALLMÄNT
- FRAKTKOSTNAD
- PAKET SOM INTE HÄMTAS UT
- FRAKT OCH LEVERANSER
- ÅNGERRÄTT
- ÖPPET KÖP I BUTIK
- ÖPPET KÖP I WEBBSHOP
- RETUR
- REKLAMATION
- BETALNING
- ÅTERBETALNINGSPROCESS
- PERSONUPPGIFTER
- TVIST
- RESERVATIONER
- FORCE MAJEURE
- BOLAGSINFORMATION
1. ALLMÄNT
Woolpowers webbshop hanteras av logistikbolaget Svalan Logistik AB, ett systerbolag till Woolpower. Hanteringen inkluderar betalning, leverans, retur samt reklamation.
Om du är under 18 år behöver du målsmans godkännande för att beställa varor från oss.
Varje vara anges med pris inklusive moms och kundvagnen visar det totala priset inklusive moms och frakt förutom vid köp till USA där eventuell moms betalas vid upphämtning av paketet.
2. FRAKTKOSTNAD
På samtliga köp tillkommer en fraktkostnad vilken uppgår till 49 SEK i Sverige, 12 Euro utanför Sverige förutom till USA där frakt kostnaden är 30 USD.
När du handlar i vår webbshop regleras detta i svensk lag, främst i distans- och hemförsäljningslagen.
3. PAKET SOM INTE HÄMTAS UT
Om du inte hämtar ut ditt paket och utlämningsstället skickar tillbaka det till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader detta innebär. Avgiften (för närvarande 200 SEK i Sverige, 20 EUR utanför Sverige och upp till 50 USD i USA) avser kostnader för returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.
4. FRAKT OCH LEVERANSER
Alla varor som säljs på Woolpowers webbshop tillhör Svalan Logistik tills full betalning skett.
Vi försöker leverera varan/varorna inom 3-5 arbetsdagar inom Europa och 7-8 arbetsdagar till USA.
Inom Sverige levereras varan/varorna genom Postnord, utanför Sverige levereras varan/varorna genom UPS.
På samtliga köp tillkommer en fraktkostnad vilken uppgår till 49 SEK i Sverige, 12 Euro utanför Sverige förutom till USA där frakt kostnaden är 30 USD.
När du handlar i vår webbshop regleras detta i svensk lag, främst i distans- och hemförsäljningslagen.
Vid långhelger och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd, men vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Beställningar som görs på helgdagar behandlas nästkommande arbetsdag. Om en vara inte finns i lager står det angivet vid respektive vara. Samtliga leveranser innehåller en specifikation på vad du har beställt.
Om en skada uppstår under transporten ska du rapportera skadan direkt till transportföretaget som levererade varan till dig.
5. ÅNGERRÄTT
Ångerrätt innebär att du som kund i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen har rätt att frånträda ditt avtal inom 14 dagar. Tidsfristen för ångerrätt börjar löpa från den dag du som kund tagit emot varan.
Vill du utnyttja din ångerrätt är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den, och du får därmed inte använda varan. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet förlorar du ångerrätten.
OBS! Ångerrätten gäller ej presentkort eller brutna plomberade produkter såsom Briefs Xlong W’s, Boxer Xlong M’s, Boxer M’s LITE, Hipsters W’s LITE
6. ÖPPET KÖP I BUTIK
Vid köp i någon av våra fysiska butiker erbjuder Woolpower dig 30 dagars öppet köp mot uppvisande av kvitto och återlämning av originalförpackning. För Gränsfors yxor gäller uppvisande av kvitto och återlämning av yxa med tillhörande yxbok i oanvänt skick.
Observera att öppet köp, bytes-/returrätt inte gäller för presentkort, tyg, filtark, blixtlås samt Felt slippers. Samma gäller för brutna och/eller plomberade varor såsom Briefs Xlong W’s, Boxer Xlong M’s, Boxer M’s LITE, Hipsters W’s LITE.
För köp av 2:a sorteringsprodukter gäller endast bytesrätt.
Du har som kund rätt att undersöka och prova produkten. Vill du returnera varan måste både produkt och förpackning återlämnas i sådant skick att de kan säljas igen. Om du har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, kan du bli skyldig ersättning för varans eller förpackningens värdeminskning.
7. ÖPPET KÖP I WEBBSHOP
Du har öppet köp i 30 dagar. Vi gör inga byten, utan återbetalar oanvända produkter som återlämnas i sin originalförpackning. Det betyder att om du vill ha en ny produkt så får du lägga en ny beställning. Du har som kund rätt att undersöka och prova produkten. Vill du returnera varan måste både produkt och förpackning återsänds i sådant skick att de kan säljas igen. Om du har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, kan du bli skyldig ersättning för varans eller förpackningens värdeminskning.
Observera att öppet köp, bytes-/returrätt inte gäller för presentkort, tyg, filtark, blixtlås samt Felt slippers. Samma gäller för brutna och/eller plomberade varor såsom Briefs XlongW’s, Boxer Xlong M’s, Boxer M’s LITE, Hipsters W’s LITE.
8. RETUR
Returrätten gäller ej för presentkort och/eller brutna plomberade produkter såsom Briefs Xlong W’s, Boxer Xlong M’s, Boxer M’s LITE, Hipsters W’s LITE.
Returer sker på kundens bekostnad. Svalan Logistik betalar naturligtvis returkostnaden för att sända tillbaka varor som är defekta eller varor som har packats fel. Svalan Logistik tar endast emot returer av varor som har köpts via Woolpowers webshop. Fraktkostnaden dras automatiskt av från beloppet som du ska få tillbaka. Om du utnyttjar din ångerrätt betalas pengarna tillbaka inom 30 dagar från den dag Svalan Logistik tagit emot varan.
Om du behöver returnera en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för varan samt förpackningen.
Tillvägagångssätt:
- Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.
- Se till att få ett kvitto som innehåller kolli-ID från paketutlämningsstället, det gör det lättare att följa paketets tillbakaleverans vid behov.
- Kom ihåg att märka returen med ditt ordernummer.
- Fyll gärna i medföljande returföljesedel så att vi kan ge dig bästa möjliga service.
- Skicka till:
Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund
Sverige
9. REKLAMATION
Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Vi försöker först och främst rätta till felet på varan. Går inte det så ersätter vi varan med en ny produkt, alternativt ersätter varan med pengar.
Svalan Logistik tar endast emot reklamationer av varor som har köpts via Woolpowers webbshop och vårt reklamationsformulär hittar du här.
När vi mottagit reklamationsärendet och godkänt reklamationen, skickar vi en returfraktsedel som du kan använda för att skicka tillbaka varan till oss.
Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig. Vid reklamation står Svalan Logistik för fraktkostnaderna. Det är därför viktigt att du använda dig av frakthandlingarna som skickas från oss. Väljer du att själv bekosta frakten och hur varan skickas tillbaka, så ansvarar du själv för varan tills den når oss, alltså även under transporten.
I dessa fall och för direktkontakt når du kundtjänst på:
E-post: contact@svalanlogistik.com
Tel: +46(0)63-122700
Paketet skickas till:
Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund
Sverige
Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Svalan Logistik.
OBS! För produkterna tyg, filtark, blixtlås samt Felt slippers är reklamation på grund av skönhetsfel ej möjligt.
Vårt unika frottéstickade material Ullfrotté Original stickas löst och har stora öglor på insidan med syfte att skapa en luftspalt närmast huden. Luft närmast kroppen och i plagget gör att värmen från kroppen kapslas in och håller dig varm längre. De löst stickade materialet kan leda till att plagget blir både mer noppigt och mindre formstabilt. Dessa estetiska faktorer påverkar plaggets utseende men inte funktionen, därför utgör det inte godkända anledningar till reklamation.
10. BETALNING
Betalningssäkerheten är mycket högt prioriterad. Svalan Logistik använder sig av betalningslösningar från Klarna Bank AB, PayPal samt Stripe.
OBS!
För köp i Woolpowers webshop i SEK med leverans i Sverige används betallösningen från Klarna AB.
För köp i Woolpowers webshop i EUR med leverans i Europa och köp i USD med leverans till USA används betallösningarna från Stripe och Paypal.
Samtliga betalningslösningar har tillstånd att erbjuda finansiella tjänster.
Att lägga en order via woolpower.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köpvillkor i kassasteget och klicka på knappen “Gå till betalning”.
För att göra kortköpen så säkert som möjligt skickas all information krypterad med SSL (Secure Sockets Layer). Det betyder att informationen sker via en säker förbindelse och att dina kortuppgifter inte kan läsas av utomstående. Inga av dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Svalan Logistik.
Vi accepterar de flesta internationella kort, dock inte American Express. Svalan Logistik belastar ditt konto/kreditkort när köpet avslutats. En bekräftelse av köpet erhålls till den angivna e-postadressen.
Alla falska order som inkommer till Svalan Logistik kommer att spåras och vid misstanke om bedrägeri kommer köpet att hävas och händelsen polisanmälas.
11. ÅTERBETALNINGSPROCESS
KORT
Vi använder samma betalningssätt som du använde vid din beställning. Om det ursprungliga köpet gjordes med ett kreditkort, sätts summan tillbaka på samma kort. Återbetalning sker inom max 21 kalenderdagar från att vi har tagit emot din returnerade produkt. Fraktkostnad återbetalas ej.
FAKTURA / DELBETALNING
Samma förfarande som vid kortbetalning. Summan sätts tillbaka på det kort som är kopplat till fakturan / delbetalningen. Fraktkostnad krediteras ej.
12. PERSONUPPGIFTER
När du lägger din beställning i vår webbshop uppger du dina personuppgifter. Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar dina personuppgifter. Dina personuppgifter skyddas av EU:s dataskyddsförordning (GDPR). När du gör en beställning godkänner du att vi samlar in, lagrar och behandlar din information.
Vi använder informationen bland annat för att genomföra vårt åtagande till dig och se till att du får den service du förväntar dig av oss. Vi kommer behålla din information för att främst kunna leverera de varor som du har beställt, till exempel om vi blir tvungna att uppge ditt namn och din adress för att produkten ska kunna levereras till dig (till exempel till vår budfirma eller leverantör).
Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Du kan läsa mer i vår integritetspolicy här.
13. TVIST
I händelse av tvist där Svalan Logistik och kund inte kan komma överens avser vi att medverka i s k Alternativt tvisteförfarande (ADR, Alternative Dispute Resolution) i enlighet med de av EU framtagna reglerna därikring (Lag (SFS 2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.
ALTERNATIVT TVISTEFÖRFARANDE – ADR
Avsikten med alternativt tvisteförfarande är att bl a utanför domstol möjliggöra ett enkelt, effektivt och billigt sätt att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare inom EU. Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.
Om du önskar få ditt ärende behandlat som ett alternativt tvistförfarande kontaktar du den lokala tvistlösningsnämnd som hanterar din fråga. För konsumenttvister inom Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN):
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
Stockholm, 10123
Sverige
Vid eventuell tvist följer Svalan Logistik Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Svenska konsumentköplagen samt EU:s konsumenträttsdirektiv, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss.
TVISTLÖSNING ONLINE – ODR
Är du som kund som är missnöjd med en köpt vara eller tjänst från Svalan Logistik, kan du anmäla ärendet via ARN:s webbplats, se ovan, eller till en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, s k ODR (Online Dispute Resolution). EU:s webbplats för tvistlösning på nätet finner du här http://ec.europa.eu/odr (öppnas i nytt fönster).
14. RESERVATIONER
Svalan Logistik reserverar sig för att varor kan vara slut i lager samt att varor kan ha utgått ur sortimentet. Svalan Logistik kan heller inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende och färg. Hur färgerna återges kan bero på inställningar.
Svalan Logistik reserverar sig även för eventuella tryckfel och fel prissättningar på webbshopen och förbehåller oss rätten att avslå sådana kundorder.
15. FORCE MAJEURE
Svalan Logistik är inte ansvariga för förseningar eller underlåtenhet att fullfölja våra åtaganden om förseningen eller underlåtenheten uppstår på grund av en händelse som ligger utom vår rimliga kontroll.
Exempel på sådana händelser kan vara krig, civila oroligheter, problem med infrastrukturen, myndighetsingripanden, bränder, översvämningar, olyckor, stormar, strejker, lockouter, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof som påverkar oss eller våra leverantörer.
16. BOLAGSINFORMATION
Svalan Logistik AB (systerföretag till Woolpower Östersund AB)
Organisationsnummer: 556997-6151
Postadress: Gärdsgårdsvägen 2
Postnummer: 831 77 Östersund Sverige
Kontakt: contact@svalanlogistik.com
Telefon: +46(0)63-122700