Vår historia

Historien om en envis fabrik i Norr

Woolpowers resa har tagit en snirklig väg och stött på många utmaningar. Men genom att fortsätta tro på idén om högfunktionella produkter och svensk produktion har företaget tagit sig hela vägen till att ha Sveriges största fabrik för klädproduktion. I slutet av 1960-talet var arbetslösheten i Jämtland stor. Många packade sina väskor i hopp om att finna ett bättre liv i de större städerna söderut. Men några människor naglade sig fast och myntade uttrycket ”Vi flytt int´”.

De krävde att arbetsmöjligheterna skulle flyttas till dem i stället för tvärtom. De blev hörda och 1969 valde Kooperativa förbundet (KF) att etablera en fabrik i staden med inriktning på tillverkning av nylonstrumpor. Starten blev turbulent men tillslut vände det tack vare beslutsamhet, kompetens och innovationsanda hos människorna på fabriken. Följ med på Woolpowers resa genom tiderna.

Från motgång till triumf

1970- talet

Under 70-talet valde många textilföretag av ekonomiska skäl att flytta sin produktion utomlands. Men Vinetta, som varumärket hette då, valde att gå mot strömmen och fortsätta sin produktion i Sverige.

De första åren startade bra för den nybyggda fabriken. Så bra att man 1971 satsade på att utöka sortimentet. 64 nya stickmaskiner köptes in för att sticka en tjockare nylonstrumpa. Men bara något år efter den stora investeringen gjorde jeansen entré på marknaden och intresset för nylonstrumpbyxor svalnade.

Vinetta stod inför stora utmaningar. Trots nedgång i försäljning vågade man än en gång att satsa. Denna gång köpte man in 42 maskiner som kunde sticka frottéstrumpor. Från början stickade man bara strumpor av bomulls- och akrylfrotté, men det byttes så småningom ut mot ullfrotté. Den unika sticktekniken band mycket luft i materialet vilket gjorde strumporna ovanligt varma.

 

Manikyr för arbetande händer

Nylonstrumpbyxor är ömtåliga och för att personalen inte skulle råka rispa materialet under tillverkningen anställdes två manikyrister som tog hand om medarbetarnas händer. Både kvinnor och män hade ständigt finputsade naglar och nagelband.

Ägarbyten, nyförvärv & början till något nytt

1980-talet

Medan den norrländska fabriken hade slagit sig in på en ny stickteknik, så ökade den internationella konkurrensen snabbt. 80-talet blev ett turbulent årtionde med många ägarbyten för strumpfabriken som envist fortsatte med sin produktion i Sverige.

Trots satsningen på frottéstrumpor blev det några tuffa år för Vinetta. I Sverige hade man avtalsenliga löner och ersättningar för sjukfrånvaro, studier och föräldraledighet. Det gjorde det svårt att prismässigt tävla med varumärken som hade sin produktion utomlands.

Men tron på den svenska industrin har alltid varit stark. I stället för att följa strömmen och flytta sin tillverkning utomlands valde man att satsa mer på specialprodukter.
Man gick från att bara tillverka strumpor till att även inkludera underställ. Denna förändring lade grunden för det sortimentet som Woolpower erbjuder idag.

Satsningen mot varma plagg fortsatte och tillsammans med försvarsmakten utvecklades och lanserades den populära Jacka 90. Jackan blev mycket omtyckt av både militärer och privatpersoner och idag säljs den under namnet Full Zip Jacket.

 

Hållbarhetssträvan i framkant

1990-talet

I mitten av 90-talet börjar företaget formas till det som Woolpower är idag. Tack vare det nya värmeisolerande materialet Ullfrotté som tagits fram utvecklas nya produkter och plaggen börjar märkas med sömmerskornas namnetiketter.

På 90-talet köptes företaget av tre anställda från fabriken. De nya ägarna såg möjligheter att vidareutveckla produkter av ullfrotté, och företaget ändrade även namn till Ullfrotté AB.

Genom att investera i en maskinpark för rundstickning av underställ från Tyskland kunde man skala upp produktionen ytterligare och utveckla fler produkter. Tidigare hade all rundstickning skett på ombyggda sockmaskiner.

Under den här perioden gjordes flera satsningar för utveckling och hållbarhet. Fokus låg på produkter i ekologisk bomull och senare även ekologisk ull. Ironskt nog visade det sig att satsningarna kom lite för tidigt, och konsumenterna efterfrågade inte produkterna som hade tagits fram.
Istället valde man att helt fokusera på ullfrottén.

År 1998 började kläderna signeras med namnen på de som sydde dem, och sömmerskorna blev sina egna kvalitetskontrollanter. Det var något som inte märktes så mycket då, men idag är det en väldigt betydelsefull del i arbetet med att lyfta människorna bakom plaggen.

Nya ägare och internationell framgång

2000-talet

Företaget byter namn till dagens Woolpower. En ny ägare, organisation och ledningsgrupp tog vid. De arbetade aktivt med att bygga ett stabilt och tryggt företag med stort fokus på människorna bakom plaggen.

I början av 2000-talet såldes företaget på nytt. Ensam ägare blev Gränsforsgruppen med Gabriel Brånby vid rodret.

En ny organisation och ledning etablerades med nuvarande ägare Adam och Daniel Brånby i ledningsgruppen. Ingen av dem hade någon kunskap av textilindustri, men eftersom de tog över ett väloljat maskineri med duktiga och lojala medarbetare kunde de fokusera på sina kompetenser: marknadsföring och organisationskunskap.

Det gjordes stora satsningar på att bygga en starkare och stabilare organisation.

Man tog dessutom ett helhetsgrepp om varumärket. Ullfrotte AB fungerade dåligt som namn på den internationella marknaden. Det associerades inte med ull och namnet svårt för många att uttala. 2006 lanserades namnet Woolpower tillsammans med den framgångsrika marknadsföringskampanjen ”Fryser du? Så onödigt!”.

RESPONSIBLY MADE IN SWEDEN

2010-talet

Redan från start har fabriken i Östersund arbetat för att skapa tillväxt och arbetstillfällen i regionen. Sedan 2010 har Woolpower även arbetat aktivt med att främja integration och idag är det en stor internationell arbetsplats.

År 2010 blev bröderna Adam och Daniel Brånby nya ägare till Woolpower. Båda drivs av starka värderingar som speglar sig i företagets vision och affärsidé — svensk produktion med fokus på hög kvalitet och människorna bakom produkterna.

Efterfrågan av Woolpowers produkter ökade rejält under 2010-talet och det ledde till ett skriande behov av mer personal. Då det började bli svårt att få tag i sömnadskompetens i Sverige sattes företagets filosofi på prov. Lösningen blev att rekrytera personal från länder där kompetens fanns, men arbetsmöjligheter saknades.

Under senare år har Woolpower även arbetat aktivt med att ta tillvara på den kompetens som kommit tillsammans med invandringen. Med företagets värderingar i grunden har Woolpower blivit en viktig aktör för integration och samverkan för nyanlända i det svenska samhället.

EN UNIK SATSNING FÖR svensk textilindustri

2020-talet:

2021 genomförde Woolpower en unik satsning för svensk textil-industri genom att bygga Sveriges största fabrik för klädproduktion.Via den nya stora fabriken fick Woolpower en större arena för att prata om sina värderinga med hållbar, svensk klädproduktion.

Under 2010-talet expanderade företaget ytterligare och man insåg att det var dags att flytta till nya lokaler som kunde hantera en mer storskalig produktion. Återigen gjorde ägarna valet att behålla produktionen i Sverige och Östersund. Genom att vara en av få textilfabriker som finns i Sverige, och den enda fabriken med storskalig sömnadsproduktion, fortsätter Woolpower att gå mot strömmen i den traditionella klädindustrin.

Att behålla produktionen i Sverige var också ett ställningstagande. Som företag är det viktigt att ta sitt ansvar och agera på ett sätt som bidrar till en ljus framtid. Vi är stolta över vår affärsmodell och vi vill visa att det går att producera kläder på ett både hållbart och lönsamt sätt i Sverige.

Till sist har Woolpowers långa resa knutits samman. Även i begynnelsen behövde vi kombinera den jämtländska envisheten med kraften från människor utifrån. Oavsett tidsepok eller samhällsanda så har medarbetarna varit nyckeln till framgång. Det är ett stolt arv som vi hoppas föra vidare, till alla som vill jobba hos oss, nu och i framtiden.