Om Woolpower

Vanliga frågor om Woolpower

Beställning

Orders, rabattkoder och presentkort.

Betalning

Betalsätt, presentkort och fakturafrågor.

Frakt & Leverans

Leveranstid, spåra paket och fraktalternativ. 

Returer

Returer, byten och reklamationer.

Vår webshop

När du handlar i Woolpowers webshop så hanteras din beställning av vårt systerbolag Svalan Logistik AB. Hanteringen inkluderar betalning, leverans, retur samt reklamation.

Vår kundservice hjälper dig med frågor och funderingar om produkter och beställning. Om din fråga gäller en order du lagt hos oss, kom ihåg att inkludera ditt ordernummer i mailet.

För frågor om din beställning, kontakta oss på:
Telefon: +46 63 12 27 00
Måndag – Fredag 09:00 – 12.00
E-post: contact@svalanlogistik.com

För frågor om Woolpower

Kom i kontakt med vår växel genom att ringa +46 (0)63‑14 85 20, skicka ett mail till info@woolpower.se eller använd vårat kontaktformulär.


Om Woolpower

Vad gör Woolpower?

Woolpower tillverkar varma underställ och förstärkningsplagg i vårt egenutvecklade material Ullfrotté Original. Vi tillverkar alla våra produkter i Sverige. I vår fabrik i Östersund gör vi allt från att sticka och bereda material till sömnad, packning och lagerhållning. Vi har specialiserat oss på att tillverka funktionella produkter som tål extrema väderförhållanden, plötsliga väderomslag och olika aktivitetsnivåer. Våra kläder ska vara första valet för personer som spenderar stor del av sin tid utomhus och vill känna sig trygga med sin utrustning. Kläderna är lika uppskattade av fjällvandraren som av vindkraftteknikern.

Var tillverkas Woolpower-kläder?

Vi tillverkar alla våra produkter i Sverige. I vår fabrik i Östersund gör vi allt från att sticka och bereda material till sömnad, packning och lagerhållning. Vi har också våra administrativa delar som orderkontor, produktionsplanering, inköp, ekonomi, försäljning och marknadsföring i fabriken.

Vilka äger Woolpower?

Woolpower ägs av bröderna Adam och Daniel Brånby och är en del av familjeföretaget Ekstigen AB. I samma företagsgrupp hittar du:

  • Gränsfors Bruk, som tillverkar handsmidda yxor i smedjan i Gränsfors.
  • Wetterlings  som tillverkar handsmidda yxor i smedjan i Storvik
  • Svedbro Smide, som tillverkar den blå Svedbro kofoten, tidigare känd som TOVE Kofot.

Alla tre företagen har något väldigt viktigt gemensamt: De behåller sin produktion i Sverige och värnar om hantverket, kunskapen, miljön och traditionen. Besök gärna våra kollegor på gransforsbruk.com, wetterlings.se och svedbrosmide.se för att lära dig mer om smide och deras produkter.

I företagsgruppen finns också logistikföretaget Svalan Logistik AB som hanterar webshopen för Woolpower, Gränsfors Bruk och Svedbro Smide.

Vilka är Svalan Logistik?

Woolpowers webbshop hanteras av logistikbolaget Svalan Logistik AB, ett systerbolag till Woolpower. Hanteringen inkluderar betalning, leverans, retur samt reklamation.

Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund
Sverige

Beställning

Hur vet jag att min beställning tagits emot?

Det skickas alltid en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Saknar du orderbekräftelse, kontrollera gärna din skräppost så att det inte har hamnat där eller att du råkat ange en felaktig e-postadress. 

Kan jag ändra på min order efter jag fått orderbekräftelse?

Att ta bort en produkt, eller göra en ändring av färg eller storlek kan vara möjligt om ordern inte har kommit för långt i vår packningsprocess men det är tyvärr inte möjligt att lägga till produkter i din order.

Om du vill lägga till något i din order är det viktigt att du kontaktar oss omgående, innan ordern har hunnit packas. Det smidigaste sättet att göra detta är att avbeställa och makulera den ursprungliga ordern, och sedan lägga en ny beställning.

Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig om det är möjligt.

Kan jag avbeställa min order?

Kontakta vår kundservice via e-post contact@svalanlogistik.com eller telefon 063 -12 27 00 om du önskar hjälp med att makulera din order. Hör av dig till oss så fort som möjligt, då din order inte kan makuleras om den är plockad, packad eller skickad.

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?

Ditt paket ligger kvar hos PostNord utlämningsställe i 7 dagar. Därefter skickas ditt paket tillbaka till oss.

Om du inte hämtar ut ditt paket och utlämningsstället skickar tillbaka det till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader detta innebär. Avgiften för närvarande är 200 SEK i Sverige och avser kostnader för returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.

Har du ångrat dig så behöver du hämta paketet och skicka det i retur till oss. Hur du gör en retur hittar du under rubriken “Retur“.

Kan jag beställa som företag?

För att handla som företag väljer du alternativet “Organisation/Företag” i kassan. Observera att när du handlar som företag kommer din faktura att skickas från Klarnas samarbetspartner Billie.

Betalning

Vilka betalningsalternativ har ni?

Via Klarna kan du välja att betala med Kortbetalning, Faktura, Delbetalning, Betala direkt eller Swish. Kan du inte genomföra ditt köp med önskad betalmetod, även med angivet personnummer, ber vi dig kontakta Klarna.

Är alla priser inklusive moms hos er?

Ja, alla priserna på våra produkter är inklusive moms.

Hur använder jag mitt digitala presentkort?

I kassan finns ett fält med texten “Presentkort/Voucher”.
Här anger du den presentkortskod som finns på ditt värdebevis och klickar sedan på “Applicera”. Om koden är giltig kommer rabatten att dras bort från produkten/ordern.

När rabatten är aktiverad syns en extra textrad i din varukorg.

Kan jag använda ett fysiskt presentkort i Webshopen?

Nej. Fysiska presentkort från oss kan endast användas i vår fabriksbutik i Östersund och i outletbutiken i Ånn. Vill du ge bort ett presentkort som går att använda i vår webshop kan du köpa ett digitalt presentkort.

Var är min faktura?

Din faktura kommer till den e-post du angett vid din beställning. Du kan också se den om du loggar in i “Mitt Klarna” på deras hemsida, eller via Klarnas mobil-app.

Behöver jag betala en faktura om jag ska returnera en produkt?

Har du valt faktura som betalsätt behöver du rapportera returen till Klarna i deras app eller till deras kundservice. Din faktura kommer då att pausas tills vi har hanterat din retur.

När returen är hanterad krediteras eller justeras din faktura och en ny och uppdaterad faktura skickas ut från Klarna.

Jag har frågor om min faktura, vad gör jag?

Om du har frågor eller önskar administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via Klarna kundservice.

Frakt & Leverans

Vilka fraktalternativ erbjuder ni och vad kostar frakten?

Inom Sverige levereras varan/varorna genom Postnord, utanför Sverige levereras varan/varorna genom UPS.

Vid samtliga köp tillkommer en fast fraktkostnad baserad på din leveransadress. Fraktkostnaderna är följande:

  • Inom Sverige: 49 SEK
  • Inom Europa*: 12 EUR
  • Till USA: 30 USD
  • Till Kanada: 40 CAD

*Svalan Logistik AB levererar inte till Menroca, Mallorca eller Kanarieöarna

Fraktkostnaden återbetalas aldrig.

Vad har ni för leveranstid?

Vi försöker leverera varan/varorna inom:

  • I Sverige och inom Europa: 3-5 arbetsdagar
  • USA och Kanada: 7-8 arbetsdagar

OBS! Vid långhelger och perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd, men vi gör vårt yttersta för att du ska få ditt paket så snabbt som möjligt. Beställningar som görs på helgdagar behandlas nästkommande arbetsdag. Om en vara inte finns i lager står det angivet vid respektive vara. Samtliga leveranser innehåller en specifikation på vad du har beställt.

Kan jag spåra mitt paket?

Vi skickar alla våra paket inom Sverige med PostNord och uppdateringar om ditt paket sker via dem. Informationen kan du få via mail eller så kan du följa ditt paket i direkt i deras app “PostNord”.

Levererar ni utanför Sverige?

Ja. Vi levererar till följande länder: Sverige, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Irland, Italien, Kanada, Kroatien, Lettland, Litauen, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, USA.

Hur länge finns min order kvar hos postombudet?

Ditt paket ligger kvar hos PostNord utlämningsställe i 7 dagar. Därefter skickas ditt paket tillbaka till oss.

Om du inte hämtar ut ditt paket och utlämningsstället skickar tillbaka det till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för de kostnader detta innebär. Avgiften för närvarande 200 SEK i Sverige, avser kostnader för returfrakt, expeditionsavgift samt hanteringskostnad.

Min order var skadad vid leveransen. Vad gör jag?

Vid en synlig skada på ditt paket säg till om detta direkt hos ditt ombud när du hämtar paketet. För att kunna behandla ärendet måste de få in det samma dag.

Det är också viktigt att du fotograferar paketet och emballaget innan du öppnar det och sedan även produkten/produkterna du fått hem.

Kontakta oss via e-post, contact@svalanlogistik.com, så snart du kan och bifoga bilder och beskrivning så kommer vi att starta en reklamation. Vi behöver ha informationen från dig inom 3 dagar för att kunna meddela detta till speditören.

Begär ni extra fraktkostnader efter ordern har skickats?

Varken Woolpower, Svalan Logistik AB eller PostNord begär några extra kostnader efter att du har lagt din order. Fraktkostnaderna syns i din orderbekräftelse.

Om du har fått ett sms eller e-postmeddelande om att du måste betala extra för att få ditt paket är detta oftast falskt. Tyvärr cirkulerar det ibland bluffmeddelanden både via e-post och sms, där avsändaren påstår sig vara transportören av ditt paket. Klicka inte på länkar om du är osäker på vad de är.

Returer & Reklamationer

Hur länge har jag öppet köp?

Vi erbjuder totalt 30 dagars fri returrätt som består av 14 dagars ångerrätt och ytterligare 16 dagars förlängt öppet köp. Detta räknas från den dagen du hämtar ut eller tar emot din order tills du lämnar ditt paket i retur hos postombud.

Hur gör jag ett byte?

Om du vill byta en produkt lägger du en ny order på önskad vara.

Returnera produkten du inte vill behålla genom att fylla i returföljesedeln som du fick med din order och skicka tillbaka den med returfraktsedeln som du fått tillsammans med din order.

Vi krediterar beloppet när din retur är färdigbehandlad.

Hur gör jag en retur?

1. Fyll i följesedeln 
Ange vad du vill returnera och packa retursedeln med varan/varorna du vill returnera/reklamera. Om du inte har kvar retursedeln går det bra att skriva följande information på ett annat papper och skicka med:

  • Ordernummer
  • Namn
  • Telefonnummer
  • Returorsak

2. Packa 
Packa varorna och se till att paketet är väl förslutet. Varans originalförpackning får inte användas som yttre emballage och returfraktsedeln får ej klistras direkt på originalförpackningen. Varan ska returneras i oanvänt skick.

3. Skicka 
Adressen som du ska skicka paketet till:

Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund, Sverige

4. Rapportera retur hos Klarna
Har du valt faktura via Klarna så måste du även rapportera din retur via deras app eller hemsida så att din faktura kan pausas tills vi har hanterat returen. Vi krediterar beloppet när din retur är färdigbehandlad.

Tänk på det här:

  • Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.
  • Vi rekommenderar att skicka returen spårbart och att du begär ett kvitto som innehåller kolli-ID från paketutlämningsstället, det gör det lättare att följa paketets returtransport vid behov.
  • Märk returen med ditt ordernummer.

Returer sker på kundens bekostnad.

Jag saknar returdokument, vad gör jag?

Om du inte har kvar retursedeln går det bra att skriva följande information på ett annat papper och skicka med:

  • Ordernummer
  • Namn
  • Telefonnummer
  • Returorsak

Gör så här:

  • Emballera paketet väl för att undvika fraktskador.
  • Vi rekommenderar att skicka returen spårbart och att du begär ett kvitto som innehåller kolli-ID från paketutlämningsstället, det gör det lättare att följa paketets returtransport vid behov.
  • Märk returen med ditt ordernummer.

Skicka paketet till:
Svalan Logistik AB
Gärdsgårdsvägen 2
831 77 Östersund, Sverige

I övrigt följer du samma steg som under “Hur gör jag en retur?”

Hur lång tid tar en retur?

Vår målsättning är att en retur ska hanteras inom 5 vardagar efter att vi har mottagit den. I perioder med hög belastning kan hanteringen av returer ta något längre tid.

Hur reklamerar jag en produkt?

1. Kontakta kundservice
Börja med att kontakta oss via e-post contact@svalanlogistik.com
I mailet ska du bifoga bilder eller en video som visar varans fel/brist, förklara problemet samt beskriv hur produkten blivit använd. Skriv även med vilket ordernummer som reklamationen gäller. 

2. Återkoppling och förslag på lösning
Vi kommer kontakta dig för att komma vidare i reklamationsärendet. Om produkten returneras för reklamation ska den vara rentvättad och fri från hundhår, lera och dylikt. Om inte produkten är ren när den kommer in till oss kan den komma att returneras utan åtgärd.

OBS! För produkterna tyg, filtark, blixtlås samt Felt slippers är reklamation på grund av skönhetsfel ej möjligt.

Vid en eventuell tvist

Vid eventuell tvist följer vi alltid allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även välja att börja på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.

Kostar det något att returnera en vara?

Returer betalas av kunden.

Svalan Logistik betalar naturligtvis returkostnaden för att sända tillbaka varor som är defekta eller varor som har packats fel. Svalan Logistik tar endast emot returer av varor som har köpts via Woolpowers webshop. 

Returrätten gäller ej för presentkort och/eller brutna plomberade produkter såsom Briefs Xlong W’s, Boxer Xlong M’s, Boxer M’s LITE, Hipsters W’s LITE.

Vår Ull

Var kommer ullen ifrån?

Ullen som vi använder i våra kläder kommer från merinofår som betar i Uruguay och den argentinska delen av Patagonien. 

Varför använder ni merinoull?

När man pratar om ullfiber och vilken ullfiber som passar bäst till underställ är det framförallt två saker man kollar på. Den första är mätetalet micron. Det vill säga hur fin, eller tunn, ullfibern är. Ett vanligt människohår ligger på ungefär 60 mikron medan fin ull ligger i spannet mellan 14-23 mikron. För att kunna använda ett ullplagg nära kroppen så vill du ha så tunn ull som möjligt. Annars kliar plagget. Den andra är ullens krusighet per centimeter. Desto krusigare ullen är desto mer luft binder den vilket ger ett varmare material. Merinoull har ungefär 40 krusningar per centimeter vilket är mer än någon annan ullfiber.

Varför använder ni inte svensk ull?

Vår dröm är att ha alla produktionssteg i Sverige. Tyvärr finns det inte tillräckligt många får i Sverige med en ullkvalitet som fungerar att använda i underställ. Det finns inte heller tvätterier, färgerier eller spinnerier i Sverige för att kunna leverera den fina kvaliteten och den mängd ullgarn vi behöver.

Hur mår fåren?

Att använda ett råmaterial som kommer från levande djur kräver att djuren har det bra. Vi har krav på att gårdarna som vår ull kommer från följer IWTOs fem riktlinjer för djurskydd.

  • Frihet från hunger, törst och undernäring
    – genom tillgång till färskt vatten och en diet som är tillräcklig för att upprätthålla full hälsa och kraft
  • Frihet från obehag
    – genom tillhandahållande av en lämpligt skyddad och bekväm miljö
  • Frihet från smärta, skada och sjukdom
    – genom förebyggande eller snabb diagnos och behandling
  • Frihet att uttrycka normala beteendemönster
    – genom tillhandahållande av tillräckligt med utrymme, lämpliga faciliteter och sällskap av djurets egen sort
  • Frihet från rädsla och stress
    – att säkerställa att villkor och behandlingar som införs undviker mentalt lidande
Är ullen 100% muelsingfri?

Ja, Woolpowers ull är 100% muelsingfri. Eftersom vi vill att fåren som vår ull kommer från mår bra och inte blivit utsatta för några smärtsamma ingrepp så köper vi vår ull från Uruguay och Argentina där flugan inte finns.  Problemet med mulesing förekommer därmed inte och vi kan därför garantera att all ull i våra plagg är 100% mulesingfri.

Om våra produkter och material

Material
Vad är Ullfrotté Original?

Ullfrotté original är ett material som utvecklades av oss i början av 1970-talet i Östersund, Jämtland tillsammans med läkare och det svenska försvaret. Materialet är slitstarkt och består av fin merinoull, polyamid/polyester och framförallt – luft!

Luft? Undrar du kanske. Ja, luft leder nämligen inte bort värme i någon större utsträckning. Men det gör textil. Vårt material är en stickad frotté med slätutsida och en insida bestående av frottéöglor. De fluffiga öglorna i kombination med ullens krusiga fibrer skapar en trikå som binder mycket luft och har få kontaktpunkter mot kroppen, det gör att kroppsvärmen isoleras effektivt. Ju mer luft som hålls runt kroppen, desto bättre bevaras värmen.

Ullfrotté Original transporterar effektivt bort fukt från kroppen genom materialets luftiga struktur och rätt fiberkombination, vilket gör att du håller dig varm även när materialet är fuktigt. Samtidigt hjälper det till att svalka när det är varmt ute. Tack vare ullens naturliga egenskaper luktar plagget dessutom inte, även efter svettiga aktiviteter.

Läs mer om Ullfrotté Original här.

Vad är Woolpower LITE?

Woolpower Lite utvecklades som ett komplement till Ullfrotté original. Det passar dig som är varm av naturen eller behöver ett tunnare underställ till mer högintensiva aktiviteter.

LITE tyget är ett ribbstickat material vilket gör så att plaggen ligger närmare huden och effekten blir därför att istället för en isolerande luftspalt har tyget fler kontaktytor som effektivt leder bort din kroppsvärme. Därför upplevs LITE som svalare än Ullfrotté, även om det innehåller en större mängd ull.

Läs mer om Woolpower LITE här.

Vad är Woolpower Protection?

Woolpower Protection är produkter speciellt framtagna för yrkesbruk där särskilda krav på säkerhet och funktion ställs.
Ull är flamhämmande i sig och smälter inte vilket förebygger svåra brännskador. Alla plagg ur kollektionen Protection är certifierade med flamskydd, antistat och skydd mot elektrisk ljusbåge och är framtagna för att inte förvärra skadorna om olyckan är framme.

Bär alltid anpassade kläder för att förebygga skador när du arbetar. OBS! Protection-sortimentet kan ej köpas online, hitta din närmaste Yrkesåterförsäljare här

Vad betyder 200, 400, 600, 800?

När vi pratar om Ullfrotténs tjocklek gör vi det i en isoleringsskala: :

  • Ullfrotté 200: Vår tunnaste variant av Ullfrotté som används i underställ samt Socks 200.
  • Ullfrotté 400: Våra mellanlager och Socks 400 samt våra Logo Socks stickas i Ullfrotté 400. Materialet är tjockare och ger mer isolering och extra värme.
  • Ullfrotté 600: Full Zip JAcket 600 är vårt allra tjockaste mellanlager. Jackan upplevs mer robust och är tyngre än den tunnare varianten Full Zip Jacket 400. Vi tillverkar också varma sockar i Ullfrotté 600.
  • Ullfrotté 800: Används i våra tjockaste sockar.

Siffrorna står för materialets vikt per kvadratmeter :
1 kvadratmeter av Ullfrotté 200 väger ungefär 200 gram.

Produkter
När kommer det några nyheter?

Vårt produktsortiment har till stor del sett likadant ut i 40 år. Det är ett medvetet val.

För oss handlar det inte om att ta fram nya kollektioner eller produkter varje säsong eller ens varje år. Vår filosofi är att producera kläder som uppfyller ett tydligt syfte, och som håller en livstid – både till utseende och till kvalité.  

Hur väljer jag rätt underställ?

För en behaglig utomhusupplevelse är rätt klädsel viktig, oavsett om du rör dig aktivt eller tar en lugn promenad. Ett värmeisolerande och fukttransporterande underställ är avgörande när du blir varm och börjar svettas, eftersom vatten leder bort värme 25 gånger snabbare än luft.

Fundera på om du blir lätt varm eller kall, din aktivitetsnivå, pauser och klimatet där du vistas. Alla dessa faktorer påverkar val av material och tjocklek. För mer hjälp, läs vidare i vår underställsguide.

Varför ska jag välja ett underställ i ull?

Ett värmeisolerande och fukttransporterande underställ är grundläggande när du blir varm och börjar svettas. Att klä sig i plagg som effektivt transporterar bort fukt från huden är viktigt eftersom vatten leder bort värme 25 gånger mer effektivt än luft. 

Ett underställ i ull erbjuder många fantastiska egenskaper. Jämfört med bomull är ull överlägsen när det gäller fukttransport och värmeisolering.

Varför? Jo för att ullfibern är konstruerad för att skydda både mot fukt och kyla men också mot överhettning, det betyder alltså att naturen redan löst problemet med att frysa och svettas innan vi började forska på det. Det är också därför som ull brukar kallas för naturens eget funktionsmaterial. Fiberns struktur gör att ullen binder mycket luft som isolerar din kroppsvärme men samtidigt har den också hydrofobiska egenskaper vilket innebär att den transporterar fukt väldigt effektivt.

När det gäller val av ullfiber till underställ, eller andra plagg du har närmast kroppen, är det två faktorer som är viktiga för komfort och funktion:

  • Micron: Det vill säga hur fin, eller tunn, ullfibern är. Ett vanligt människohår ligger på ungefär 60 mikron medan fin ull ligger i spannet mellan 14-23 mikron. För att kunna använda ett ullplagg nära kroppen så vill du ha så tunn ull som möjligt. Annars kliar plagget.

    Våra plagg i Ullfrotté har ett mikrontal på: 22
    Våra plagg i LITE har ett mikrontal på: 19,5
  • Ullens krusighet per centimeter: Ju krusigare ullen är, desto mer luft binder den – vilket ger ett bättre isolerande material. Merinoull har omkring 40 krusningar per centimeter, mer än någon annan ullfiber.
Vård av produkter
Hur ofta behöver jag tvätta mitt underställ?

Det som sliter mest på ett klädesplagg är att tvätta dem. Det finurliga med ull är att fiberytan i ullen är vattenavvisande, vilket hämmar bakterietillväxt och därmed dålig lukt. Ullplagg behöver därför inte tvättas ofta, utan kan med gott resultat vädras, gärna i fuktig väderlek. 

Hur tvättar man Woolpower kläder?

När du trots allt behöver tvätta ditt ullplagg, rekommenderar vi alltid att följa tvättråden. Alla plagg från Woolpower kan tvättas i 60 grader medan många andra ullplagg rekommenderar 30 grader.

Det viktigaste när du tvättar kläder av ull är att använda ett fintvättmedel eller ulltvättmedel, eftersom enzymerna i ett vanligt tvättmedel bryter ner proteiner som ullfibern består av.

Tvätta plaggen ut och in för att ytterligare förlänga livslängden och tänk på att inte använda sköljmedel.

Hur ska jag förvara mitt ullunderställ?

Eftersom ull är ett naturmaterial och fibern består av protein, så bör du undvika att förvara ditt underställ i ett mörkt och instängt utrymme under lång tid, eftersom det finns en risk för att exempelvis pälsängrar ser ditt underställ som en festmåltid.  

Kliar era plagg?

När man pratar om vilken ull som passar bäst till underställ är det framförallt två saker man kollar på, både för komfort och funktion:

  • Micron: Det vill säga hur fin, eller tunn, ullfibern är. Ett vanligt människohår ligger på ungefär 60 mikron medan fin ull ligger i spannet mellan 14-23 mikron. För att kunna använda ett ullplagg nära kroppen så vill du ha så tunn ull som möjligt. Annars kliar plagget.

    Våra plagg i Ullfrotté har ett mikrontal på: 22
    Våra plagg i LITE har ett mikrontal på: 19,5
  • Ullens krusighet per centimeter: Ju krusigare ullen är, desto mer luft binder den – vilket ger ett bättre isolerande material. Merinoull har omkring 40 krusningar per centimeter, mer än någon annan ullfiber.

Hållbarhet

Är hållbarhet viktigt för Woolpower?

Ja, Hållbarhetsarbete är navet i vår affärsmodell. Det finns djupt rotat i våra värderingar som en del av vårt företags DNA. Våra produkter är, och kommer alltid att vara, producerade med fokus på rättvisa arbetsvillkor för alla som tillverkar dem. De kommer alltid ha ett tidlöst utseende och hög slitstyrka så att du som användare får glädje av dem år efter år.

Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Vad är Hållbarhet för Woolpower?

All produktion kräver resurser. För oss är det viktigt att ta ansvar för de resurser vi förbrukar. Att skapa produkter med lång livslängd och hög slitstyrka är en av grundpelarna i vårt hållbarhetsarbete.

Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Varför släpper Woolpower så sällan nyheter?

Vårt produktsortiment har till stor del sett likadant ut i 40 år. Det är ett medvetet val.

För oss handlar det inte om att ta fram nya kollektioner eller produkter varje säsong eller ens varje år. Vår filosofi är att producera kläder som uppfyller ett tydligt syfte, och som håller en livstid – både till utseende och till kvalité.  

Vi vet att kläders största miljöpåverkan kommer från produktionen. Det hållbaraste plagget är alltså det du använder år efter år efter år, tills det är helt utslitet. Våra produkter är därför utvecklade med fokus på funktion, hög slitstyrka, komfort och en tidlös design. Allt för att du ska kunna använda dem så länge som möjligt.

Produktutveckling hos oss handlar mer om tekniskt nörderi ner på fibernivå än framtagning av nya produkter. Fokus ligger på att optimera redan befintliga produkter och material samt hur vi ska ta om hand om utslitna produkter så att vi kan förlänga råvarans livslängd.

Bara genom att ge varje råvara ett så långt liv som möjligt kan vi kalla oss hållbara.

Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Varför har ni ingen rea på Woolpower?

Grunden i vår affärsmodell är att skapa tidlösa plagg med hög funktion och kvalitet som du kan använda om och om igen under många år.

Därför har vi en tydlig produktstrategi för utveckling av våra produkter och har valt att ha ett statiskt sortiment. Ett statiskt sortiment gör att:

  • Vi kan producera med jämn takt hela året om i stället för att ha låg och högsäsong.
  • Vi kan ha en bra framförhållning av inköp av garn och annat råmaterial gentemot våra underleverantörer och kan lägga order på stora volymer. Det ger dem i sin tur möjlighet till en trygg, effektivare och mer hållbar produktion.
  • Vi behöver aldrig kassera material från produktionen för att ett material eller färg har utgått ur sortimentet
  • Våra återförsäljare behöver aldrig rea ut plagg, då de vet att samma plagg gäller för nästkommande säsong.

Med andra ord kan man säga att vi har arbetat enligt metoden slow fashion redan från företagets start.

Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete här.

Mina Sidor

Vad är mina sidor?

Mina Sidor lanserade vi under 2023 som en möjlighet för dig som registrerad medlem i Sverige att kunna köpa andrasortering online.

Klicka här för att logga in eller skapa konto.

Vad är andrasortering?

Vi på Woolpower ogillar slit och släng och strävar efter att ge varje råvara ett långt liv. Vi tillverkar produkter med höga krav på funktion och utseende, och vi är stolta över vår kvalitet. Trots vår noggranna kvalitetsprocess kan det hända att ett plagg inte uppfyller våra krav.

För att minska slit och släng erbjuder vi andrasortering av plagg som har mindre skönhetsdefekter. Dessa produkter har samma funktion som våra prima plagg, och felet är ofta så litet att det knappt syns för kunden.

Läs mer om vad som blir andrasortering här

Om vår fabrik och produktion

Var ligger fabriken?

Woolpowers fabrik ligger några kilometer från Östersunds centrum, på Gärdsgårdsvägen 2.

Hur stor är fabriken?

Fabriken är ungefär 11 500 kvadratmeter stor. Här producerar vi sockor och plagg från garn till till färdigpackat plagg och har även ett stort lager.

Vad gör ni i fabriken?

Woolpower tillverkar varma underställ och förstärkningsplagg i vårt egenutvecklade material Ullfrotté Original. Vi tillverkar alla våra produkter i Sverige. I vår fabrik i Östersund gör vi allt från att sticka och bereda material till sömnad, packning och lagerhållning.

  • Produktutveckling – Hur kan vi göra våra produkter ännu bättre?
  • Stickning – Från garn till tyg
  • Beredning – Tvätta, forma och stansa sömnadsdelar
  • Sömnad – Från första till sista söm.
  • Packning & Lager – Vi paketerar och lagerför produkter
  • Fabriksbutik – Här kan du köpa både första och andrasortering
  • Elbilsladdning – Utanför fabriken finns 6 stycken snabbladdare för elbil med plats för 12 bilar att ladda samtidigt. Varje snabbladdare har en effekt på 300 kw.
  • Administration – I fabriken finns också alla administrativa enheter, från inköp, produktplanering och kvalitetsutveckling till ekonomi, verksamhetsutveclling, försäljning och marknadsföring.

Läs mer om vår fabrik här.