Woolpower prisades på entreprenörsgala - ”Med långsiktighet och hög kvalitet har vinnaren sytt ihop en norrländsk exportsuccé”

Med en affärsidé som bygger på att skapa ett långsiktigt stabilt och hållbart företag med produkter av hög kvalitet har Woolpower inte bara klarat sig genom en svår pandemi, de har dessutom lyckats växa och expanderaFör detta har de tilldelats SEB:s pris “Bästa internationella tillväxt” på en av deltävlingarna till EY Entrepreneur of the year. 

När pandemin slog till var det många företag världen över som drabbades hårt. Flera företag fick bromsa sin produktion och vissa fick under en period stänga ner helt och hållet. På Woolpower såg man snabbt vilka fördelar det innebär att ha hela sin produktionskedja under samma tak och en rad åtgärder genomfördes för att undvika en eventuell nedstängning.  

Råmaterial säkrades upp, investeringsplaner fullföljdes och rekryteringar genomfördes. Sedan hösten 2020 har Woolpower rekryterat så många som 40 nya medarbetare och  under 2021 har företaget dessutom gjort sin största satsning någonsin genom att påbörja bygget av en ny fabrik i Östersund – dubbelt så stor som den de har idag. Med satsningen vill företaget visa vägen framåt för svensk klädproduktion genom att fortsätta tillverka kläder enligt deras filosofi – Responsibly made in Sweden.  

 

-Vi visar att kläder inte behöver produceras i låglöneländer, det går att driva ett framgångsrikt klädproducerande företag här i Sverige. Vi är det enda svenska varumärket som, trots vår storlek, stickar och syr alla våra kläder i Sverige och Östersund. Så har vi gjort sedan starten 1969 och vi är stolta över att fortsätta ha vår produktion här, säger Linus Flodin, vd på Woolpower. 

Woolpower arbetar aktivt med att belysa frågor om svensk textilproduktion och rättvisa arbetsvillkor för människor som arbetar med att tillverka kläder. När du köper ett plagg från Woolpower kan du se namnet på vem som sytt det, eftersom sömmerskan som sytt plaggen har sin egen namnetikett i varje plagg. Detta har blivit ett av Woolpowers signum och företaget vill gå i bräschen och visa för branschen att det faktiskt går att tillverka produkter på ett ansvarsfullt sätt, med människor och kvalitet i fokus, och ändå gå med vinst. 

Över 60% av Woolpowers produkter går på export. Till största delen säljs produkterna via distributörer och återförsäljare. Men då nedstängningar hos flera av exportländerna ledde till cancellerade beställningar satsade företaget istället på att utöka deras egen internationella webbhandel.  

Nu belönas företaget med SEB:s pris för “Bästa internationella tillväxt” på en av deltävlingarna i EY Entrepreneur of the year. Inte bara för att de har nått ut med sina högkvalitativa och funktionella produkter till fler än någonsin. Utan framför allt för modet att fortsätta satsa på ansvarsfullt tillverkade produkter, även under en pandemi. EY Entrepreneur of the year är en global tävling som syftar till att synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Den arrangeras i runt 60 länder världen över och är uppdelad i olika deltävlingar. Det var under en av deltävlingarna som Woolpower tog hem priset.

Juryns motivering: 

SEB:s pris för Bästa internationella tillväxt – Adam och Daniel Brånby, Woolpower Östersund AB
” Med långsiktighet och hög kvalitet i en traditionell bransch har vinnaren av priset ”Bästa internationella tillväxt” sytt ihop en norrländsk exportsuccé. Med lokalt ansvar, schyssta hållbara signerade norrländska produkter och de bästa funktionerna kastas varken spill eller yxan i forsen i första taget – inte ens under en pandemi. Då påbörjas istället investeringar och utvecklas säljkanaler för att nå ut till fler än någonsin – och det med personalen som första ambassadörer.” 

Daniel Brånby och Adam Brånby

Daniel Brånby
Adam Brånby