Den 19 april 2023  – En stor dag för svensk klädindustri

Det går utmärkt att producera kläder i Sverige, och det ville vi visa vid invigningen av vår nya fabrik. Solen sken och Östersund visade sig från sin bästa sida. Tillsammans med strax över 100 gäster invigdes den nya fabriken, med intressanta panelsamtal och spännande möten.

 

 

  • Från ett hållbart försvar till en hållbar produktion

    Företagarnas vd Günther Mårder modererade dagens paneler med bland andra;

    Från vänster Magdalena Andersson, Partiledare Socialdemokraterna, Lena Sellgren Chefsekonom Business Sweden, Cecilia Nyqvist VD Teko, Günther Mårder VD Företagarna, Annika Winsth Chefekonom Nordea, Maria Mindhammar GD Arbetsförmedlingen, Håkan Lundstedt VD Synsam Group, Johan Sjöberg, Säkerhets- och försvarspolitisk rådgivare Svenskt Näringsliv, Helene Barnekow, Partner Ascension, Erik Stenfors CEO/Founder at HANZA AB. Susanna Campbell, Investerare och styrelseproffs, Eva Hagwall, Överdirektör vid Försvarets materielverk. Elisabeth Thand Ringqvist, vice ordförande Näringsutskottet C.

Woolpower – En hållbar affärsmodell

Sedan 1969 har vi producerat strumpor och varma ullplagg i Östersund. Efterfrågan på våra svensktillverkade kläder har gjort att vi växt ur vår befintliga fabrik, och byggt en helt ny textilfabrik på 11 500 m2 med 200 anställda i Östersund. Det är en av de största satsningarna inom svensk klädproduktion på 25 år!

Hör Linus Flodin, VD på Woolpower, berätta om vår filosofi Responsibly made in Sweden, ett utdrag ur panelsamtalet “Responsibly Made in Sweden – Nysatsning i gamla tillverkningsindutsrier”

“Responsibly Made in Sweden – Satsningar i nya gamla tillverkningsindustrier”

Den effektiva och kvalitetsinriktade tillverkningsindustrin blomstrade under efterkrigstiden. Sen hände något och många flyttade sin produktion utomlands.

Linus Flodin, VD Woolpower
Håkan Lundstedt
, VD Synsam Group
Lena Sellgren, Chefekonom Business Sweden
Erik Stenfors, VD Hanza

tt

Slow Fashion

Det flesta plagg du bär fraktas flera varv runt jorden innan det når dig. Som kläder produceras idag drabbas miljön och klimatet negativt. Men så behöver det inte vara. Det går faktiskt utmärkt att producera kläder på ett ansvarsfullt och hållbart sätt i Sverige. Vi vet, för när många andra flyttade, stannade vi kvar.

Cecilia Nyqvist VD Teko
Johanna Leymann, Hållbarhetsinfluencer
Jenny Odqvist Kristensson
, Produktchef Woolpower

Hållbarhet i Globala värdekedjor

Värdekedjorna inom textilindustri är ofta komplexa och spänner sig över flera länder. De flesta företag vill ha kontroll och kunna ta ansvar för det som händer genom hela värdekedjan.
Hur arbetar moderna företag för att få industriell och ekonomisk logik i en värld där kravbilden ökar?

Ulrika Rogeman, Operativ Chef Woolpower
Annika Winsth, Chefekonom Nordea

Svårigheten att få tag i rätt medarbetare är företagens största hinder.

Maria Mindhammar, Generaldirektör Arbetsförmedlingen
Anna Sjöberg, Produktionschef Woolpower

Att rusta upp ett hållbart försvar

I oroliga tider ändras förutsättningarna för både privatpersoner och företag.

Markus Edström, Försäljningschef Woolpower
Johan Sjöberg, Säkerhets- och försvarspolitisk rådgivare Svenskt Näringsliv
Eva Hagwall, Överdirektör vid Försvarets materielverk
Elisabeth Thand Ringqvist, vice ordförande Näringsutskottet C