Han gjorde drömmen till sin verklighet
Jerry Engström är entreprenören, marknadsföraren, inspiratören och föreläsaren som för fem år sedan lämnade jobbet som marknadschef på ett av Sveriges mest populära outdoorföretag för att förverkliga sin dröm – att spendera mer tid utomhus och få fler att uppleva friluftsliv. Idag lockar FriluftsByn besökare från hela världen och Höga Kusten är hetare än någonsin.
Det är full aktivitet när vi rullar in på parkeringen till FriluftsByn. Trots att campingen inte öppnat för säsongen ännu är det fullt med tält och husvagnar. När Jerry Engström möter oss gör han det med ett stort leende, och det är ju inte konstigt med tanke på att vi befinner oss mitt i hans dröm. FriluftsByn ligger placerad mitt i världsarvet Höga Kusten och trots att det vid första ansyn kan se ut som det så är Friluftsbyn ingen vanlig camping. Trots att den rent visuellt består av 12 stugor i olika storlekar, 9 friluftsbodar med lite lyxigare boende, en camping, en toppstuga och en kajakcentral så är det ändå känslan och atmosfären som gör FriluftsByn till den speciella och omtyckta plats som den är. Det är mer av en kreativ
mötesplats för äventyr, avkoppling och skapande där naturen ständigt är närvarande. Och det är många som är med och skapar platsen till vad den är, inte bara personalen utan även besökare och samarbetspartners.
– Det jag tror gör FriluftsByn lite extra spännande är nog alla kontraster. Under lågsäsong kan det sitta ett tiotal personer och umgås vid lägerelden eller musikskolor kan bo här för att inspireras till att skapa ny musik och när det sedan är riktigt högtryck kan 2 000 löpare befinna sig på området för att sedan avlösas av nästan 500 personer som har skoj under UTEFEST.
Det var för fem år sedan som Jerry valde att avsluta sin tjänst som marknadschef på Fjällräven för att köpa campingen vid Skulebergets fot. Efter att i många år ha jobbat med friluftsliv där själva tiden ute i naturen minskade blev längtan för stor. Jerry kände att han på ett mer påtagligt sätt ville ta människor ut i naturen för att låta dem uppleva friluftsliv. Att det blev just vid Skuleberget kändes naturligt för Jerry som haft platsen som sitt andningshål ända sedan tonåren.
– Där och då var det läskigt, men jag tackar mig själv än idag för att jag vågade ta steget. Känslan av att få visa människor från hela världen mina smultronställen och samtidigt få dem att komma i kontakt med både sig själva och andra är ganska
oslagbar.
KÄNSLAN AV ATT FÅ VISA MÄNNISKOR FRÅN HELA VÄRLDEN MINA SMULTRONSTÄLLEN OCH SAMTIDIGT FÅ DEM ATT KOMMA I KONTAKT MED BÅDE SIG SJÄLVA OCH ANDRA ÄR GANSKA OSLAGBAR.
Att Höga Kusten finns med på listan bland världsarv är inte så konstigt. Världens högsta kustlinje, den berömda Slåttdalsskrevan som är så unik att den anses ha få motsvarigheter i världen och det dramatiska landskapet med kustnära berg och djupa havsvikar lockar många besökare till området. Men det är inte bara den unika naturen som gör Höga Kusten till ett attraktivt besöksmål. På senare år har en stark entreprenörsanda vuxit sig stark i området. Det har vuxit fram Gin och Whiskey destillerier, festivaler avlöser varandra och företagen skapas starka samarbeten mellan företagen och organisationerna i regionen.
– Just den här känslan av att inget är omöjligt när vi samarbetar, det är så häftigt att jag får gåshud. Går man och grunnar på något spännande så bör man på riktigt överväga att komma hit och göra oss sällskap.
Just samarbete och gemenskap är något Jerry tror starkt på. När man frågar honom om alla hedervärda utmärkelser han fått så lyfter han ödmjukt fram att de är resultatet av många människors slit och arbete. Extra stolt är han över sina vänner
och kollegor i Friluftsbyn. Det är tillsammans med dem han lyckats bygga en plats som lyft Höga Kusten till landets mest växande besöksnäring.
Att Jerry har en bakgrund inom marknadsföring och ett öga för vad som är värdefullt för andra är tydligt. Med energi och glöd delar han med sig av sina upplevelser, tips och inspiration.
– Jag gillar att dela upplevelser med andra och tack vara social media så har vi plötsligt fått mängder av nya kanaler där man kan föra en dialog och tipsa andra hur de kan skapa upplevelser som passar just dem.
Att Höga Kusten har exploderat som besöksmål har både sina för- och nackdelar. Hållbarhet och hur man kan minimera påverkan på naturen samtidigt som man faktiskt lyckas få fler människor att upptäcka den fantastiska naturen är en fin
balansgång.
– Jag tror att för de allra flesta som har naturen som arbetsplats så är hållbarhet en hjärtefråga. Vi gör nog alla vårt bästa för att hitta en fungerande balans mellan att vistas i vår natur och de miljömässiga konsekvenser det medför. Här har vi ett
otroligt fint samarbete med bland annat länsstyrelsens naturvårdare för att hitta en hållbar balans. Turismen är en viktig fråga för att hålla landsbygden levande, men det finns många olika intressen som ska samsas på samma yta.
– Vi behöver turism om landsbygden ska leva. Utan invånare och besökare försvinner bland annat bussförbindelser och livsmedelsbutiker. Det är en aspekt jag upplever många urbana opinionsbildare saknar när de har åsikter om landsbygden.
När Jerry startade Friluftsbyn så var visionen att skapa en mötesplats för friluftsliv. Relationen till Woolpower har alltid varit stark vilket resulterat i ett nära samarbete som idag bidrar till både utvecklingen av Friluftsbyn och flera av de stora internationella event som årligen arrangeras på plats. Bland annat Höga Kusten hike och Höga Kusten Winter Hike som är några av Europas största äventyr i sitt slag.
– Jag har haft Woolpower så länge jag kan minnas men om jag försöker räkna så är det väl i alla fall 25 år sedan. I min profession har jag även alltid imponerats av att produktionen behållits i Sverige. Det känns bra att samarbeta med Woolpower och vi har massor av idéer på hur vi kan hitta på ännu mer tillsammans.
Efter flera år av samarbete mellan Jerry och Woolpower har det blivit en del minnen. Men något som Jerry upplever som väldigt speciellt är Woolpower Dip som arrangeras natt två under Höga Kusten Winter Hike.
– Woolpower Dip är väldigt populärt och det är nästan alltid dubbelt så många som vill testa än vad det finns plats till. De utmanade får helt enkelt hoppa i en isvak för att sedan ta på sig ett underställ i Ullfrotté Original 200 som fungerar som både handduk och värmande lager. Att se minen när deltagare inser att det både värmer och de upplever sig torra trots att de är blöta när de klär på sig är alltid lika underhållande.
OM JERRY
Yrke:
Entreprenör, marknadsförare och föreläsare.
Ålder:
42 år
Favorit Woolpower plagg:
På något sätt så representerar min Turtleneck 200 den livsstil jag idag får förmånen att leva. Det händer något i mig när jag får ta på mig den. Jag har mer eller mindre bott i den de senaste tre åren.
TIPS!
Besök Friluftsbyn på Höga Kusten och passa på att bo i den mysiga Woolpowerboden.