För Fia står hållbarhet högst på menyn

Fia Gulliksson är kocken, entreprenören och föreläsaren som sätter Sverige och Jämtland på kartan som en kulinarisk destination. Med ett brinnande engagemang för frågor om hållbarhet och med livsmottot att alla ska kunna äta god, ren och schysst mat utvecklar hon restauranger och gastronomiska hubbar där människor kan mötas, utvecklas och njuta. Vi träffade Fia på HEIM, hennes senaste projekt i Östersund, och pratade om hållbar utveckling, drivkrafter och gastronomi.

Att jobba med mat har inte alltid varit självklart för Fia även om hon tidigt upptäckte att det var något speciellt med hennes tunga som gjorde att hon hade ett ovanligt välutvecklat smaksinne.

-Smak och doft har alltid varit mina starkaste sinnen. Nästan alla minnen jag har kopplas samman med smaker eller dofter. Men att jag skulle jobba med mat var inte självklart innan jag började jobba som säsongsarbetare i Åre och i USA efter studenten. Då hamnade jag i köket och insåg att det här var en bransch där man aldrig kan bli färdigutvecklad.

Fia tackade nej till ekonomistudier för att istället resa runt i världen och lära sig mer om världens olika kök och matlagning. Till och från bodde hon i USA och jobbade som kock. Mellan varven åkte hon tillbaka hem till Jämtland där hon experimenterade med sina nya kunskaper på mammans café Brunkullan. Efter två år i Alta Utah i USA flyttade hon tillbaka till Östersund och började jobba som köksmästare på det som då blivit Brunkullans krog.

För Fia har det alltid varit viktigt att göra livet lite godare, roligare och härligare för människorna runt omkring henne. När hon fick sitt första barn vid 26-års ålder insåg hon att hon även hade ett ansvar att lämna efter sig en plats och en planet i bättre skick än vad hon fått.

-När jag blev mamma såg jag tydligare matens påverkan på planeten och hur matsystemen är en av de största orsakerna till att vi idag utnyttjar planetens resurser på ett ohållbart sätt. Det var där mitt samhällsengagemang kopplat till hållbar utveckling startade på riktigt.

Trots att Fia idag pratar sig varm om Jämtland och Östersund så har det inte alltid varit så. Hon upplever att atmosfären har ändrats väldigt mycket bara de senaste fem åren. Från att ha varit en ganska normstyrd stad med lågt i tak där familjeliv var det man strävade efter till att nu vara en av de bästa platserna som Fia kan tänka sig bo på för att verkligen leva och utvecklas.

-Jag blev ensamstående med min första dotter Ella när hon var 11 månader. Då var jag köksmästare på Brunkullans krog. När Ella var två år kände jag att jag höll på att gå under av att leva i den här staden. Jag hade ett halvår kvar av min mammaledighet och bestämde mig för att lämna staden ett tag för att åka jorden runt och hälsa på mina vänner.

Under sex månader reste Fia och hennes tvååriga dotter runt i världen. I denna vevan bestämde hon sig även för att börja studera ekonomi trots allt. Under ett och ett halvt år bodde hon på Nya Zeeland med sin dotter och läste en ledarskapsutbildning med inriktning marknadsföring. Efter det flyttade hon tillbaka till Sverige och bodde både i Stockholm och Göteborg innan hon slutligen flyttade tillbaka till Östersund igen.

-Alla resor och platser jag bott på har gett mig ett större perspektiv. De har fått mig att inse hur fantastiskt det faktiskt är här i Jämtland. Nu tycker jag att Östersund är planetens hotspot för att leva, bo och utvecklas.

Att det gastronomiska Östersund lockar människor från hela världen beror till stor del på att Fia la in ett medborgarförslag år 2008 om att Östersund skulle bli en del av Unescos Creative City Network. Ett av initiativen som gav henne en utmärkelse som hedersdoktor på Mittuniversitetet i Östersund.

-Något som jag tycker är väldigt kul är hur gastronomin lockar människor från hela världen till vår region och hur vi genom maten kan introducera även andra fantastiska produkter härifrån. Jag har ju alltid älskat Woolpower eftersom det är ett företag som har samma grundvärderingar som jag har med fokus på hållbarhet och lokalproducerat. När jag får gäster hit brukar jag alltid tipsa dem om att besöka fabriken i Östersund.

Ett särskilt kul minne jag har är när träffade Elijah Wood. Han och hans flickvän kom hit för att de hört talas om maten i området och ville uppleva kulturen. Jag tog med dem till Woolpower och de blev helt förälskade i kläderna! Så nu får vi skicka tröjor och strumpor till dem hela tiden.

NU TYCKER JAG ATT ÖSTERSUND ÄR PLANETENS HOTSPOT FÖR ATT LEVA, BO OCH UTVECKLAS.

Att Fia är en driven entreprenör som verkligen lyckas balansera livet på många ben är det ingen tvekan om. Enligt Fia själv tror hon att det kommer från hennes förmödrar som alltid varit tvungna att ta hand om sig själva och vara resurssmarta då männen skickats ut i krig för att kriga åt det land som ägt Jämtland just då.

-Regionen Härjedalen/Jämtland har bytt nationalitet 22 gånger på 400 år. Det är extremt mycket och kvinnorna här har i flera generationer varit tvungna att vara resurssmarta och kreativa.

Fia själv driver idag fyra bolag och är utöver det inblandad och drivande i ett tiotal olika projekt. Förutom HEIM Food Studio äger hon Food in Action, Brunkullans te och The Flowfood Company.

-Moderbolaget Food in Action är ett holdingbolag som jag grundat men idag äger tillsammans med min man. Utöver det har jag tre dotterbolag där HEIM Food Studio är ett. Brunkullans te tog jag över från min mamma 2007 och sedan 2011 förvaltar min man Martin det. Sedan är jag även delägare i ett svensk/norskt bolag som heter The Flowfood Company. Där producerar vi en helt ny vegansk råvara med endast nordiska ingredienser. Den innehåller bland annat alger och ”fula” rotfrukter som inte kan säljas i affären. Det är helt enkelt hållbar mat med det bästa gröna från hav och land. Det är framtidens mat, och HEIM skulle jag vilja säga är lite som en framtidens restaurang eftersom den har många skepnader.

Har man inte varit på HEIM Food Studio än så är det väl värt ett besök. Men man ska inte förvänta sig att kliva in i vilken restaurang som helst. När man kliver in i HEIM, som betyder ”hem” på jämtska, känns det lite som att kliva in i någons kök. Stora luftiga fönster mot gatan skapar en ljus atmosfär och det första du ser är köket som är rakt fram. När Fia förklarar vad HEIM är så säger hon att det är en restaurang, en utvecklingsplats, en makers space och en hub för gastronomiutveckling.
-Det är allt i ett och varför inte? Det är ju resurssmart. Bygger man ett produktionskök, varför bara använda det till en grej när det kan nyttjas på flera sätt. Tänk om alla våra skolkök också skulle kunna nyttjas på kvällar och helger och sommarlov som en utvecklingsplats för mat för familjer.

Idéen med HEIM kom från en låt som heter ”No more blues” som handlar om att lyckan inte nödvändigtvis finns någon annanstans. Efter att ha rest jorden runt och bott på flera olika platser så kände Fia att låten talade till henne och det inspirerade henne till att starta HEIM.

-Filosofin med HEIM och egentligen i allt jag gör är att det ska vara gott, rent och schysst. Och så klart hållbart och gärna lokalt. Jag har tagit hjälp av IKEA med grundstommen då det faktiskt är ett av Sveriges hållbaraste bolag. Sedan har jag kompletterat med lokalt hantverk som textiler från Frösö handtryck, lokalt fårskinn från Vamsta och lokal keramik. Och självklart har personalen på sig Woolpower, eller ”Jämtlandskavajen” som jag kallar den när vi har event eller när de är ute i trädgården och jobbar.

Att Fia lyckas med det mesta hon gör tror hon beror till stor del på att hon väljer att alltid sätta hållbarhetsperspektivet främst.

-Jag brukar tänka att det finns tre huvudingredienser i mina bolag. Den första är de gröna- och hälsoaspekterna, den andra ingrediensen är de sociala- och kulturella aspekterna och den tredje är ekonomin. För att skapa hållbara och lönsamma varumärken handlar det om att prioritera dessa tre rätt. Då funkar ”packa hink”-metaforen superbra. Tänk att hinken är ditt bolag eller varumärke. I den ska du lagra potatisen till nästa växtsäsong. Potatisen symboliserar de gröna- och hälsoaspekterna och den ska ner först i hinken. Sedan häller du över småsten. De symboliserar de sociala och kulturella aspekterna. Och till sist fyller du på med sand som såklart är de ekonomiska aspekterna. Packar man hinken på detta sätt och lagrar den i jordkällaren över vintern så har man potatis tills det är dags att plantera igen för nästa skörd. Startar man med sanden, som många bolag gör, får inte all potatis plats. Den hamnar överst i hinken och ruttnar.

Fia beskriver sig själv som en igångsättare men ingen förvaltare. Idag driver hon HEIM Food studio tillsammans med Pernilla Svensson som kliver in som delägare medan Fia tar klivet över atlanten för att dra igång ett nytt spännande projekt. Tillsammans med Barry Hirst ska hon bygga upp en gastronomisk hub för att locka Londonbor och besökare till en nordisk matupplevelse mitt i centrala London. Pantechnicon är namnet på den fem våningar höga byggnaden som kommer bli kvalitetsbasar fylld med både nordisk och japansk konst och gastrokultur.

OM FIA

Yrke:
Kock, entreprenör och föreläsare och hedersdoktor.
Ålder:
56 år
Favorit Woolpower plagg:
Full Zip Jacket 400 g eller Jämtlandskavajen som jag kallar den. Och sockarna! Jag har kalla fötter och vi har betonggolv hemma så jag bor i Woolpowersockarna. Speciellt 800g sockarna. De använder jag som tofflor när jag är hemma.

TIPS!
Se även Fias TED talk ”Be a passionate potato and change the world” om hållbarhet.