Menu

Kläder för olika väder

Vi på Woolpower i Östersund har en lång och gedigen erfarenhet av kyla, kalla vintrar och framförallt hur man bäst klär sig för att inte frysa. Vi vill gärna dela med oss av vår kunskap om hur kroppen fungerar när det är kallt och hur du bäst håller dig behagligt varm.

27 grader är perfekt

Människan är ett tropiskt djur som genom årtusenden anpassats för att leva utan kläder i en temperatur av 27 °C. Då fungerar vår värmebalans och kroppen kan hålla en konstant kroppstemperatur på 37 °C.

För att kroppen ska fungera krävs energi i form av mat och vatten, så att hjärtat kan pumpa, musklerna kan utföra arbete och hjärnan fungerar. Den mesta energin, cirka 70 procent, går åt för att kroppen ska hålla den inre kroppstemperaturen.

Kroppens värme skapas genom förbränning av föda – fett, kolhydrater och protein. Värmeproduktionen sker framför allt i muskelvävnaderna och värmen ökar ju fler muskler som arbetar och ju hårdare de arbetar. Vid vistelse i kyla kräver kroppen att vi hjälper den att upprätthålla värmebalansen. Vi måste tillföra extra energi genom mat och dryck, vara i rörelse och klä oss rätt för att inte börja frysa.

När kroppen blir kall

När din kropp blir kall försöker den skapa värme genom att huttra, alltså ofrivilliga muskelrörelser för att skapa värme. Kroppen kan öka den egna värmeproduktionen 4–5 gånger genom att huttra.

När du blir kall minskar blodflödet ut till händer och fötter för att prioritera värme till hjärta, hjärna och andra livsuppehållande organ. Därför fryser du först om händer och fötter, även om kroppen i övrigt känns varm.

Svetten kyler ner

Att svettas är en fullständigt normal reaktion då kroppen blir för varm och huden behöver kylas ned. Huden kyls genom att fukten, svetten, avdunstar. Det är perfekt i ett varmt klimat men i kyla, när man har mycket kläder, kan en okontrollerad svettning vara förödande då fukten kyler.

Från huden avdunstar 0,5 till 1 liter vätska per dygn. Vid hårt arbete kan avdunstningen stiga till flera liter per timme. Värt att veta är att Woolpowers underställ värmer även om de blivit fuktiga. De luktar inte heller om du har svettats.

Kläder värmer inte

Kläder hjälper dig att behålla den värme du producerar. Tänk på hur du klär dig, små detaljer gör stor skillnad när vädret är bistert och energin tryter.

Flerlagersprincipen med Woolpower

Våra Woolpower-kläder hjälper kroppen att behålla och stödja den värme som den producerar, men också föra bort den fukt och överskottsvärme som kroppen inte behöver.

Ett effektivt sätt att klä sig i ett kallt klimat är enligt flerlagersprincipen. Det ger ett flexibelt och smidigt skydd mot kyla, vind och väta samtidigt som det är enkelt att vädra ut kroppsfukt och lätta på klädseln om kroppen blir för varm. 

Woolpowers utbud fungerar som ett system där du kan kombinera alla delar fritt efter den aktivitet du tänker ägna dig åt. Ett förstärkningsplagg kan användas närmast kroppen, likaväl som ett första lager kan användas dubbelt. Huvudsaken är att du har Woolpower närmast kroppen för att isolera värmen som du producerar. Ett plagg i bomull innanför ditt underställ från Woolpower kommer försämra effekten avsevärt och du kommer frysa.

Flerlagersprincipen delas upp i fyra lager. Nedan ser du ett förslag på hur du kan klä dig riktigt varmt.

 

Lager 1

Närmast kroppen krävs ett värmeisolerande och fukttransporterande underställ. Det är viktigt att få bort kroppens fuktighet från huden eftersom vatten leder värme 25 gånger effektivare än luft. Ett underställ i syntetfibrer eller ull är överlägset bomull som suger åt sig fukt och torkar dåligt.

Woolpower LITE har alla egenskaper som krävs för att du ska hålla dig varm. Men det kan användas på sommaren också då plagget samtidigt svalkar när det är varmt. LITE kan även bäras som ett första lager under våra förstärkningsplagg. Ullfrotté Original 200 gram är ett något varmare underställ som kan bäras närmast huden. Det har samma funktioner som Woolpower LITE men passar bättre under kyligare förhållanden.

Lager 2

Ett mellanlager där kläderna tillför extra isolering och därmed isolerar kroppsvärmen. Om det är kallt eller om aktiviteten är låg behövs ett tjockare lager. Syftet är att skapa ett luftlager som isolerar. Ju mer luft i kläderna, desto bättre isolering. Woolpowers rejäla förstärkningsplagg är gjorda av Ullfrotté Original 400-600 gram. Temperaturen och aktiviteten styr vilken tjocklek det bör vara på mellanlagret.

Lager 3

Ett vind- och vattenavvisande skal som skyddar mot yttre nedkylning och håller den värme som skapats mellan lagren kvar. Moderna skalkläder släpper ut en liten del fukt genom materialet. Vid hög aktivitet bör det finnas möjlighet att öppna i hals, ärmslut eller andra ventilationsöppningar.

Och kanske lager 4

Ett ytterligare lager kan tas på vid raster eller när det är dags att slå läger och du blir mer passiv. Vindtäta förstärkningsplagg med dun eller syntetfyllning är enkla att ta på och av över skalet. Ha detta lättåtkomligt så att de viktiga rasterna och inte blir ett huttrande äventyr.

Så håller du fötterna varma

Alla vet vi hur det känns att frysa om fötterna. Man försöker hoppa upp och ner på stället, vicka frenetiskt på tårna eller sparka den ena foten mot den andra. Ingenting hjälper. Här får du 12 tips på hur du håller fötterna, dina stötdämpare genom livet, behagligt varma och torra.

 

Ta på mössan

För att kunna hålla dina fötter varma så måste du tänka på hela din kropp. När kroppen blir kall prioriterar den värme till hjärta, hjärna och andra livsuppehållande organ och minskar istället blodflödet ut till händer och fötter. Därför fryser du ofta först om dina händer och fötter, även om kroppen i övrigt känns varm. Och ett huvud utan mössa fungerar som en skorsten där en stor del av kroppsvärmen smiter ut.

Ulltransport

Många problem med kalla fötter hänger ihop med bristen på ventilation. När fuktigheten blir för hög mot ullen arbetar den aktivt för att absorbera fukten från foten och transportera bort den genom materialet tills det uppstår jämvikt på båda sidor. För mycket bomull i sockorna hindrar fotens svett från att avdunsta. Foten blir fuktig, sedan kall.

Var torr

Att hålla fötterna torra är det absolut viktigaste om du inte vill frysa. En fot utsöndrar omkring 3 ml fukt per timme vid låg aktivitet och vid tung aktivitet 15-30 ml. Använd fuktavledande material i sockorna, såsom våra ullsockar. Ull absorberar fukt väldigt bra inuti fibrerna, och kan absorbera fukt upp till 30 procent av sin egen vikt utan att kännas fuktig. Ullen avger även lite extra värme när den blir fuktig, absorptionsvärme.

Rasta fötterna

Ta av skorna när du tar rast så att fukten i skon får chansen att försvinna ut genom skaftet. Det kan vara skönt att vila trampdynorna lite om du har gått långt under dagen. Passa på att äta och dricka för att hålla dig varm.

Torka sockorna

Använd din kroppsvärme för att värma och torka fuktiga sockor. Sätt fast dem innanför byxlinningen när du rör dig och låt dem torka av den värme som kroppen avger. Ett annat tips är att trä över de fuktiga sockorna på en varm vattenflaska, den ger perfekt värme i sovsäcken på natten!

Gå långt från marken

En stor del av värmen från fötterna leds bort till ett kallt underlag. Det är viktigt att du kommer så långt bort från den kalla marken som möjligt. Prioritera en isolerande sula i skorna, gärna Woolpowers filtsula, och stå gärna på ett sittunderlag, lite frigolit eller granris för att inte leda bort värmen till ett kallt underlag.

Vårda dem

Det är viktigt att vårda fötterna. Rena och torra fötter gör att du behåller en hög blodcirkulation och klarar kylan bättre. Det skyddar också mot skavsår. Använd inga vattenbaserade krämer på fötterna eftersom vattnet i krämen kan frysa vid låga temperaturer och ge kylskador.

Gott om plats

Om blodflödet till fötterna av någon anledning hindras kommer dina fötter snabbt att kylas av. Använd tillräckligt stora skor och dra inte åt dem för hårt, då kan blodcirkulationen hindras och fötterna blir snabbt kalla. Du måste kunna röra på tårna.

Dubbla sockor

Lager på lager gäller även fötter, händer och huvud. En tunnare, välsittande socka närmast foten och en tjockare utanpå, som kan ta upp fuktigheten från foten och som binder maximalt med luft. Då undviker du skavsår på fötterna eftersom friktionen sker mellan sockorna och inte mot huden.

Byt sockor

Byt sockor precis innan du ska ut i kylan så att de inte blir alltför varma och fuktiga av värmen inomhus. Byt därefter sockor flera gånger varje dag, alternera gärna två par.

Ät och drick

Kroppen behöver energi för att hålla värmebalansen. Glöm inte att äta och dricka. Det är inte i första hand varm dryck du behöver för att hålla värmen, utan energirik mat och dryck.

Vicka på tårna

Genom att röra på både tår och fötter stimulerar du blodcirkulationen, höjer temperaturen och minskar risken för lokala kylskador.